Orto podklad

Tvorba ve WED, Sketchup, Overlay Editor, apod.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Willhelm
Příspěvky: 67
Registrován: 11 bře 2017, 11:04
Bydliště: mám
Kontaktovat uživatele:

Orto podklad

Příspěvek od Willhelm » 31 črc 2017, 15:53

Hraju si teď s tvorbou scenerky v XP11 a narazil jsem na několik problémů, kde bych fakt uvítal nějakou radu.
1. Na mapy.cz nebo googlmaps si vezmu heliport na max zoom a v jeho středu si odměřím zeměpisné souřadnice. Z oficiálnícho zdroje mám velikost heliportu a jeho směr. Ověřím velikost pro jistotu na mapě měřením.
2. Přes GoogleEarth si nazoomuju oblast - a uložím si orto s nějakou rezervou (do jpg), které následně oříznu a upravím velikost na 2048x2048px.
3. Ve WED založím nové letiště - nadefinuji heliport, dám vybrat podklad, ten zkouším velikostně upravit se shiftem (abych si nerozhasil poměr) za roh tak aby mi heliport (WED) seděl s helipotem na ortu.
4. Následně dám ve WED - import ortho a zalignovat na vertexy a prdnu to na ty 4 vertexy toho podkladu.

- U menší oblasti se mi i docela daří, ale když mám větší - třeba celý areál FN Ostrava tak mám problém s velikostí podkladu a následně ortha - při nahrání v XP11 je oblast ortha třeba o 10m na každou stranu větší - tedy o šířku cesty.
Zatím jiný způsob než pokus omyl mě nenapadá. Existuje nějaká metoda jak umístit ortho podklad přesněji než mým výše popsaným způsobem?

- Jako ohraničení ortho podkladu bych rád cestu - přebytky ořežu a smažu. Ale co na orthu odmažu je pak bílé - jak dosáhnout průhlednosti? Jde to vůbec nějak?

Uživatelský avatar
Willhelm
Příspěvky: 67
Registrován: 11 bře 2017, 11:04
Bydliště: mám
Kontaktovat uživatele:

Re: Orto podklad

Příspěvek od Willhelm » 02 zář 2017, 00:11

Tak zatím jsem došel jen na průhlednosti, když jsem řešil draped polygon pro heliport - v PS je třeba background zkopírovat do nové vrstvy, pozadí smazat a co se pak maže ve vrstvě už zachovává průhlednost, pokud se maže přímo v backgroundu, průhlednost není.

Myslím, že výše popsané pokusy o to dostat do scenerky orto podklad jsou asi dost slepou cestou. Koukal jsem na PAJN, Bella Coola, nebo z ČR třeba Brno - všechny mají shodně kolem letiště orto čtverce. Brno je má asi umísťované ručně (u čehož fakt nevím jak dosáhnout přesnosti - tedy aby rohy byly kde mají být a strany čtverců aby na sebe byly kolmé), ale třeba Bety-X u Bella Cooly má v *.pol souborech parametr LOAD_CENTER - což mi tak nějak ukazuje, že byl použit nějaký nástroj co umístil všechny čtverce s ortem automaticky. Z nástrojů co jsem našel jsem zkoušel g2xpl - nastavil jsem, že chci generovat okruh 2km kolem aktuální polohy (Kryštf 05 Ostrava), a ono mi to začalo chrlit textury Beskydských kopečků. Ortho4XP mi taky jede, ale to je k ničemu, protože mi generuje celý čtverec - takže zase celou Moravu (navíc pro lítání nepoužitelnou, protože textury jsou někde lepené letní+podzimní, někde části úplně chybí a nahrazuje je modrá barva).
OV-K05-orto.jpg
OV-K05-orto.jpg (205.2 KiB) Zobrazeno 2630 x
K05 je v default krajině umístěná zrovna do oblasti kde to neudělalo nic - je tam všude okolo jen hnědý podklad. Jde mi hlavně o zaplnění té nehezké plochy na obrázku - ukončil bych to tam kde zase začíná autogen.

Poradí někdo prosím jak efektivně vytvořit a umístit orto pro blízké okolí scenerky v ZL17?

Uživatelský avatar
Willhelm
Příspěvky: 67
Registrován: 11 bře 2017, 11:04
Bydliště: mám
Kontaktovat uživatele:

Re: Orto podklad

Příspěvek od Willhelm » 04 zář 2017, 10:17

Takže celý víkend jsem věnoval problematice orto podkladu pro letiště, prolezl jsem x-plane.org fórum sekci vývoj scenérií, a zjistil jsem že to není vůbec jednoduchá záležitost.
Nejlépe jsou na tom Američané, protože mají k dispozici vládní server s ortofoty které se dají stahovat ve formátu geotiff, a ten umí WED umístit zeměpisně přesně tam kde má být. Nicméně i američtí vývojáři si stěžovali, že pokrytí není 100% a pokud dělají letiště v prdelákovech, tak mají smůlu a jednoduché řešení není.

Nakonec jsem se skrze jeden příspěvek dohrabal k Java aplikaci NoniMapView V0.33.
http://aeguerre.free.fr/Public/Windows/ ... tx=accueil
Funkce vypadaly slibně, tak jsem to zkusil.
Výhoda tohodle programu je, že kromě orta v jpg ukládá i soubor *.map kde jsou zeměpisné souřadnice každého rohového vertexu orta a to jak v °,´,´´ tak z desetinném formátu se kterým pracuje WED.
Nejprve jsem si zkusmo zatrhl oblast kterou chci. Posuvníkem Download zvolil ZL19 - v pravém horním rohu mi vyšel rozměr oblasti v px (7925x6580px) při dělení čtverců 4096x4096px potřebuji 4 čtverce tedy 8192x8192px, zvolil jsem si pravý dolní roh jako referenční začátek s tím, že oblast navíc půjde do levého horního rohu, kde mi to nevadí. Přes Select Area začnu a táhnu protější roh dokud "neulovím" (je to trochu pixel hunting a komu se klepou ruce tak tohle asi nedá) rozměr 8192x1892 v pravém horním rohu. Bohužel funkce, kde bych plochu zadal rohem v zeměpisných souřadnicích a následně zadal, že chci 4 čtverce o rozměrech 4096x4096px tam není. :)
2017-09-04 10_05_25-NoniMapView V0.33.jpg
2017-09-04 10_05_25-NoniMapView V0.33.jpg (861.24 KiB) Zobrazeno 2620 x
Pak už stačilo dát START a počkat až se textury a map soubory dostahují. Na papír jsem si udělal mřížku - 4 čtverce 9 vertexů a ke každému vertexu si napsal N a E souřadnice v desetinném formátu.
NoniMapView je má v pořadí - 1. levý horní roh, 2. pravý horní roh, 3. pravý dolní roh, 4. levý dolní roh.

Následně jsem si ve WEDu umístil výchozí čtverec pomocí lajny a zbývajících pět vertexů také pomocí lajn. Vybral jsem vertexy a zadal souřadnice z NoniMapView *.map souboru. Pak jsem překonvertoval jpg mapy do png a ve WED dal import ortophoto. Zatrhl "snap to vertex" vlevo nahoře a umístil postupně všechny čtyři čtverce s orto podkladem.
2017-09-04 10_08_31-D__Games_X-Plane 11_Custom Scenery_CR_Krystof_05_Ostrava_earth.wed.xml.jpg
2017-09-04 10_08_31-D__Games_X-Plane 11_Custom Scenery_CR_Krystof_05_Ostrava_earth.wed.xml.jpg (841.28 KiB) Zobrazeno 2620 x
Po exportu scenérie z WEDu přes Export Scenery Pack (Shift+B) WED vytvořil *.pol soubory a *.png překonvertoval do *.dds.
Po následném ukončení WEDu stačilo jej znovu otevřít, naimportovat DSF a ve stromu napravo nahradit png orta, draped polygony z importované scenérky.
Úplné jádro scenerky mám na umísťování objektů Orto ZL20 a retušoval jsem na něm jeden den stíny, chodce na chodnících, auta na cestách, blyšticí se tečky odrazů od skel apod. No a tady jsem zjistil, že mi to úplně nenavazuje. Problém je v tom že NoniMapView pracuje s přesností na šest desetinných míst a WED na devět desetinných míst. Nicméně stačilo vybrat celý draped polygon čtverec, a upravit jeho polohu, dle orta co už jsem ve scenerce měl. Zbylé tři čtverce jsem pak k tomu jednomu snapnul - docela to sedí i s navazujícíma autogenovýma cestama.

Pokud má někdo lepší nebo jednodušší způsob, stále budu rád za slovo do placu.

Uživatelský avatar
djbuldog
Příspěvky: 172
Registrován: 11 led 2015, 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Orto podklad

Příspěvek od djbuldog » 06 zář 2017, 08:15

hele.. a nehodil by se ti můj python skript? https://github.com/djbuldog/OrtoTex4XPL
Nevím jestli ještě funguje, ale uměl stáhnout orto z mapy.cz nebo google maps. Umi vytvorit pol + dsf, ktery staci pak jen importovat a mas to ve wed.
Skript nemá GUI, spouští se jen z příkazového řádku. Měl by fungovat i pod Windows :D

Uživatelský avatar
xwing
Příspěvky: 137
Registrován: 31 pro 2014, 08:28

Re: Orto podklad

Příspěvek od xwing » 06 zář 2017, 19:01

Ju, to by bolo super, mapy.cz maju fakt pekne textury.
Ked bude problem, mozem sa ozvat v tomto vlakne ?
Python mam verziu 2.7 Bude to stacit ?

Uživatelský avatar
djbuldog
Příspěvky: 172
Registrován: 11 led 2015, 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Orto podklad

Příspěvek od djbuldog » 07 zář 2017, 12:00

jo, měl by stačit.. viz Requires na té stránce :) Klidně napiš PM kdyby něco, abychom to tady nespamovali

Odpovědět