Ahoj,
na úvod bych raději doporučil nějaké menší letadlo. Klidně defaultní Cessnu nebo nějaké placené Carenado. Důvody jsou dva - jednak je to pro začátek lepší pro pochopení jak co funguje (pokud tedy chápu dobře že začínáš s letadly) a druhak to opravdu sedí na skutečná letadla.
Ono totiž u dobrého modelu letadla / taky otázka názoru / si prostě seženeš reálný checklist (AFM, POH, SOP) na internetu a jedeš podle toho. Pokud neumíš anglicky (či u ruských letadel rusky) tak ti asi nezbude než různé přeložené návody například od mojí maličkosti. Ale tu angličtinu bych pak doporučil zařadit do plánu.
Nemusíš se bát, že s malým letadlem o něco přijdeš. Seznámení se, plánování letu, výpočet paliva, spouštění (pochopitelně z vypnutého stavu), motorová zkouška, vzlet, přerušení vzletu, vzlet s bočním větrem, okruhy, VFR (let dle oka), IFR (let dle přístrojů), námrazové podmínky, přistání vizuální, podle ILS, s bočním větrem, na namrzlou dráhu, k tomu nouzové stavy jako je výpadek motoru, požár motoru, nouzové přistání do terénu, bez podvozku, ...
Jedno malé:
http://oko.clever.cz/~leos/C172SP.pdf
Tady máš pár k těm ne úplně malým:
http://oko.clever.cz/~leos/an24.pdf
http://oko.clever.cz/~leos/Dash8-q400.pdf
http://oko.clever.cz/~leos/E170-EPWA-EPKK.pdf
Ale ptal jsi se na 747 tak ji máš mít. Do následujícího tagu ti dávám své poznámky k tomu default 747, ale jestli jsem s tím letěl 2x tak to je moc - takže bez záruky. Oproti těm zmíněným manuálům je toto hodně slabý čajíček a realita tak 10%, tak to tak ber.
Kód: Vybrat vše
Potřebná dráha pro vzlet (STD+17C, SL, vítr 0, rovina, motory CF):
Jsou na to grafy, zde jen pro orientaci, STD na SL při běžném tlaku = 15C.
do 650000 TOW 6000 ft
700000 TOW 7000 ft
750000 TOW 7500 ft
800000 TOW 9200 ft
875000 MTOW 11200 ft
Na každých tisíc stop výšky je třeba přibližně připočíst tisíc stop délky dráhy.
Nejprve se odklopí na horním panelu kryt vypínače BATTERY, vypínač se zapne, objeví se (ON), tím se rozsvítí kokpit, zavře se kryt.
Intenzita osvětlení se může nastavit točítky vlevo dole na horním panelu.
Záložní napájení STANDBY POWER se přepne z OFF do AUTO, rozsvítí se displeje.
Nastartuje se pomocný zdroj APU z OFF do polohy START, samo se vrátí do ON.
Zapneme všechny tři IRS do polohy NAV.
Zapneme všechny čtyři BUS TIE do AUTO.
Zapneme všechny čtyři GEN CONT do (ON).
Počkáme na náběh APU, zobrazení AVAIL na EXT GEN1 a EXT GEN2, a zapneme oba generátory.
Zapneme přepínače hydrauliky HYD z OFF do AUTO.
Otevřeme odběr vzduchu z APU (vpravo dole na horním panelu)
Postupně pro motory 1 až 4: přepneme pod pákami FUEL CONTROL do RUN a vysuneme odpovídající startér a podržíme dokud se nerozsvítí na něm bílý indikátor. Pak pustíme.
Vypneme APU do OFF
Zapneme palivová čerpadla MAIN 1, MAIN+OVRD 2, MAIN+OVRD 3, MAIN 4
Vypneme odběr vzduchu z APU.
TAXI
Odbrzdíme
TAKEOFF
Zapnutí STROBE
Vztlakové klapky na 1
Plný tah
Přitažení při 170
Stoupání při 220
APPROACH
Rozsvícení LANDING světel
Naladění frekvence ILS, Ostrava 110.95 MHz
Aktivace autopilota AP ENGAGE, rozsvítí se CMD a naběhne ukazatel FD
Aktivace LOC/APP režimu, objeví se bílé indikátory LOC a G/S.
Stanovení minim točítkem DH/MDA, dle mapy, Ostrava 200ft
Nastavení AUTOBRAKE (kde?)
Kontrola výškoměru
LANDING
Podvozek vysunout a ověřit (G)
Vref (FLAPS 30, GEAR DOWN) … 142 KIAS
Ověřit aktivaci SPEEDBRAKE
Vysunout vztlakové klapky
AFTER LANDING
Zhasnout LANDING a STROBE
Rozsvítit TAXI
Zasunout vztlakové klapky
Zasunout SPEEDBRAKES
Vypnout TRANSPONDER
Vypnout AUTOBRAKES
Vypnout FLIGHT DIRECTOR
Nastartovat APU
PARKING
Zhasnout TAXI světla
Zastavit stopky
Aktivovat parkovací brzdu V
Vypnout FUEL CONTROL do CUTOFF
Zhasnout indikaci NO SMOKING/SEATBELTS
Vypnout čerpadla paliva
Vypnout IRS
Zhasnout maják BEACON
Vypnout APU
Vypnout STANDBY POWER
Vypnout BATTERY
Naše letiště:
Praha LKPR – pravidelná cargo linka China Airlines B747-400F
Ostrava LKMT – nákladní B747-200B (jižní stojánka)
Brno LKTB – nákladní B747-400F Atlas Air, srpen 2013, převoz materiálu pro MotoGP
Pardubice a Karlovy Vary zřejmě nejsou schopné B747 přijmout, zejména asi kvůli taxi drahám.