Jak začít s X plane 10

Něco mi nejde nebo se chci jen zeptat.
Uživatelský avatar
Gart
Příspěvky: 2
Registrován: 01 bře 2015, 20:49

Jak začít s X plane 10

Příspěvek od Gart » 01 bře 2015, 21:15

Ahoj, jsem nový v těchto kruzích a docela mě to chytlo. Nějaký týden už létám s cesnou, ale rád bych samozřejmě lítal s velkýma dopravníma letadlama. Prošel jsem si nějaké návody (např. tento http://www.x-plane.com/manuals/desktop/#aboutx-plane ), ale co jsem ještě nenašel jsou nějaké postupy - checklisty jak na tyhle velké stroje. Tedy:

Sedím v 747-400 United, která je v základním balíku Xplane10 global. A teď bych potřeboval nějaký seznam pro přípravu letadla pro taxi. Tzn. co postupně všechno zapnout.. taky bych strašně rád věděl proč to zapínám a jak to vlastně v reálu funguje, ale to bych chtěl asi už moc a postupně si když tak dohledám ;)

Takže asi hledám nějaké checklisty na tento stroj a to na komplet let. Tedy fáze
- z fáze "cold and dark" k přípravě na taxi
- předvzletovou přípravu
- ... atd.. bůh ví kolik jich vlastně je :)

Díky za případnou pomoc se začátky nebo linky odkud začít ;) , rád bych se potom účastnil i na VATSIM :)

leonell
Příspěvky: 7
Registrován: 31 pro 2014, 18:18

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od leonell » 26 bře 2015, 21:58

Ahoj,
na úvod bych raději doporučil nějaké menší letadlo. Klidně defaultní Cessnu nebo nějaké placené Carenado. Důvody jsou dva - jednak je to pro začátek lepší pro pochopení jak co funguje (pokud tedy chápu dobře že začínáš s letadly) a druhak to opravdu sedí na skutečná letadla.

Ono totiž u dobrého modelu letadla / taky otázka názoru / si prostě seženeš reálný checklist (AFM, POH, SOP) na internetu a jedeš podle toho. Pokud neumíš anglicky (či u ruských letadel rusky) tak ti asi nezbude než různé přeložené návody například od mojí maličkosti. Ale tu angličtinu bych pak doporučil zařadit do plánu.

Nemusíš se bát, že s malým letadlem o něco přijdeš. Seznámení se, plánování letu, výpočet paliva, spouštění (pochopitelně z vypnutého stavu), motorová zkouška, vzlet, přerušení vzletu, vzlet s bočním větrem, okruhy, VFR (let dle oka), IFR (let dle přístrojů), námrazové podmínky, přistání vizuální, podle ILS, s bočním větrem, na namrzlou dráhu, k tomu nouzové stavy jako je výpadek motoru, požár motoru, nouzové přistání do terénu, bez podvozku, ...

Jedno malé:
http://oko.clever.cz/~leos/C172SP.pdf

Tady máš pár k těm ne úplně malým:
http://oko.clever.cz/~leos/an24.pdf
http://oko.clever.cz/~leos/Dash8-q400.pdf
http://oko.clever.cz/~leos/E170-EPWA-EPKK.pdf

Ale ptal jsi se na 747 tak ji máš mít. Do následujícího tagu ti dávám své poznámky k tomu default 747, ale jestli jsem s tím letěl 2x tak to je moc - takže bez záruky. Oproti těm zmíněným manuálům je toto hodně slabý čajíček a realita tak 10%, tak to tak ber.

Kód: Vybrat vše

Potřebná dráha pro vzlet (STD+17C, SL, vítr 0, rovina, motory CF):
Jsou na to grafy, zde jen pro orientaci, STD na SL při běžném tlaku = 15C.
do 650000 TOW	6000 ft
700000 TOW	7000 ft
750000 TOW	7500 ft
800000 TOW	9200 ft
875000 MTOW	11200 ft
Na každých tisíc stop výšky je třeba přibližně připočíst tisíc stop délky dráhy.

Nejprve se odklopí na horním panelu kryt vypínače BATTERY, vypínač se zapne, objeví se (ON), tím se rozsvítí kokpit, zavře se kryt. 
Intenzita osvětlení se může nastavit točítky vlevo dole na horním panelu. 
Záložní napájení STANDBY POWER se přepne z OFF do AUTO, rozsvítí se displeje. 
Nastartuje se pomocný zdroj APU z OFF do polohy START, samo se vrátí do ON.
Zapneme všechny tři IRS do polohy NAV.
Zapneme všechny čtyři BUS TIE do AUTO.
Zapneme všechny čtyři GEN CONT do (ON).
Počkáme na náběh APU, zobrazení AVAIL na EXT GEN1 a EXT GEN2, a zapneme oba generátory.
Zapneme přepínače hydrauliky HYD z OFF do AUTO.
Otevřeme odběr vzduchu z APU (vpravo dole na horním panelu)
Postupně pro motory 1 až 4: přepneme pod pákami FUEL CONTROL do RUN a vysuneme odpovídající startér a podržíme dokud se nerozsvítí na něm bílý indikátor. Pak pustíme.
Vypneme APU do OFF
Zapneme palivová čerpadla MAIN 1, MAIN+OVRD 2, MAIN+OVRD 3, MAIN 4
Vypneme odběr vzduchu z APU.

TAXI
Odbrzdíme

TAKEOFF
Zapnutí STROBE
Vztlakové klapky na 1
Plný tah
Přitažení při 170
Stoupání při 220

APPROACH
Rozsvícení LANDING světel
Naladění frekvence ILS, Ostrava 110.95 MHz
Aktivace autopilota AP ENGAGE, rozsvítí se CMD a naběhne ukazatel FD
Aktivace LOC/APP režimu, objeví se bílé indikátory LOC a G/S.
Stanovení minim točítkem DH/MDA, dle mapy, Ostrava 200ft
Nastavení AUTOBRAKE (kde?)
Kontrola výškoměru

LANDING
Podvozek vysunout a ověřit (G)
Vref (FLAPS 30, GEAR DOWN) … 142 KIAS
Ověřit aktivaci SPEEDBRAKE
Vysunout vztlakové klapky

AFTER LANDING
Zhasnout LANDING a STROBE
Rozsvítit TAXI
Zasunout vztlakové klapky
Zasunout SPEEDBRAKES
Vypnout TRANSPONDER
Vypnout AUTOBRAKES
Vypnout FLIGHT DIRECTOR
Nastartovat APU

PARKING
Zhasnout TAXI světla
Zastavit stopky
Aktivovat parkovací brzdu V
Vypnout FUEL CONTROL do CUTOFF
Zhasnout indikaci NO SMOKING/SEATBELTS
Vypnout čerpadla paliva
Vypnout IRS
Zhasnout maják BEACON

Vypnout APU
Vypnout STANDBY POWER
Vypnout BATTERY

Naše letiště:
Praha LKPR – pravidelná cargo linka China Airlines B747-400F
Ostrava LKMT – nákladní B747-200B (jižní stojánka)
Brno LKTB – nákladní B747-400F Atlas Air, srpen 2013, převoz materiálu pro MotoGP
Pardubice a Karlovy Vary zřejmě nejsou schopné B747 přijmout, zejména asi kvůli taxi drahám.

leonell
Příspěvky: 7
Registrován: 31 pro 2014, 18:18

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od leonell » 28 bře 2015, 09:58

Mimochodem, příští týden má foukat silný vítr, ve středních Čechách to podle Windyty může být okolo 20kts z 270st. Takže třeba v Kolíně na RWY21 budeš mít hezký boční vítr těsně nad doporučeným limitem pro C172SP (DEMONSTRATED CROSSWIND = 15, složka větru cca 17).
Je docela oříšek zaletět okruh aby to trochu vypadalo a to letadlo to "nesfouklo" stranou.
Samozřejmě není nutné čekat na úterý, možno nastavit v menu.

brtator
Příspěvky: 1
Registrován: 20 dub 2015, 07:46

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od brtator » 20 dub 2015, 11:07

Dobrý den,
nechci zakládat nové téma ale rád bych se zeptal, je-ji možné změnit volačku letadla aby mne ATC při offline volal třeba ABC123 a tento údaj se objevil taky na mém letadle? Děkuji za případné info...

Uživatelský avatar
Mirekk46
Příspěvky: 91
Registrován: 31 pro 2014, 10:34
Bydliště: Jaroměř
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od Mirekk46 » 21 dub 2015, 10:02

si prostě seženeš reálný checklist (AFM, POH, SOP) na internetu a jedeš podle toho. Pokud neumíš anglicky (či u ruských letadel rusky) tak ti asi nezbude než různé přeložené návody například od mojí maličkosti.
A nebyl by checklist taky na BK 117 ?
Byl bych neskonale vděčný. ;)
Mirek Kadlec

Uživatelský avatar
djbuldog
Příspěvky: 172
Registrován: 11 led 2015, 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od djbuldog » 21 dub 2015, 15:46

brtator píše:Dobrý den,
nechci zakládat nové téma ale rád bych se zeptal, je-ji možné změnit volačku letadla aby mne ATC při offline volal třeba ABC123 a tento údaj se objevil taky na mém letadle? Děkuji za případné info...
Já myslím, že tohle do nového tématu patří :)
Pokud se nepletu, tak callsign je nastaven přímo u letadla. Pro jeho změnu je potřeba upravit letadlo v plane makeru. Zkus dát do google něco jako "modify callsign x-plane"

Tatous93
Příspěvky: 2
Registrován: 25 dub 2015, 18:34

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od Tatous93 » 25 dub 2015, 18:48

Dobrý den, prosím mám dotaz: při letu s 747-400 mě neustále vyskakuje v okně hlášení Squawk... Do minuty mě to vyskočí snad i 10x. Potřebuji to nějak zrušit, ale netuším jak. prosím poraďte. děkuji :)

Uživatelský avatar
Gart
Příspěvky: 2
Registrován: 01 bře 2015, 20:49

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od Gart » 26 dub 2015, 10:14

Díky leonell za reakci a nasměrování, podívám se na to :)

Uživatelský avatar
ONDR4.cz
Příspěvky: 81
Registrován: 31 pro 2014, 11:48
Bydliště: Brno

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od ONDR4.cz » 26 dub 2015, 18:56

Tatous93: Defaultní ATC nepoužívám, ale pravděpodobně po tobě chce nastavit squawk na odpovídači (najdeš ho na panelu mezi pilotními sedadly, nastav čtyři čísla na displeji pomocí a přepni ho točítkem do módu TA/RA).

Tatous93
Příspěvky: 2
Registrován: 25 dub 2015, 18:34

Re: Jak začít s X plane 10

Příspěvek od Tatous93 » 27 dub 2015, 17:10

Moc děkuji :)

Odpovědět