Bell 412 od X-trident [$35.95] (XP11)

Diskuze o placených vrtulnících
Odpovědět
Uživatelský avatar
Willhelm
Příspěvky: 59
Registrován: 11 bře 2017, 11:04
Bydliště: mám
Kontaktovat uživatele:

Bell 412 od X-trident [$35.95] (XP11)

Příspěvek od Willhelm » 17 črc 2017, 14:08

S Xplane jsem začínal od verze 11 (PB10) a po Tu-154M od Felise, ale protože jsem si chtěl vyzkoušet po chvalozpěvech Mirdy a Víti Ženíška i mixéry byl Bell 412 můj druhý placený addon do X-plane.
Albertův výtvor pro XP10 kupodivu fungoval v různých fázích XP11 bety docela solidně. V období kdy nic s turbínama nefungovalo (tuším PB13) se choval divně, ale fungoval.

Bell 412 byl jedním z prvních placených addonů, který byl předělaný pro XP11. Alberto docela dost navštěvoval své supportí fórum a sbíral veškeré připomínky o chybičkách od beta odvážlivců. A Bell 412 je momentálně mým jediným placeným přídavkem u kterého nemám nějakou tu výraznou nespokojenost, nebo nečekám až autoři něco doladí/dodělají. Tu-154M od Felise je stále ve vývoji, funguje a v některých ohledech překonává legendární PT, ale některé věci na které byli uživatelé PT v FS2004 zvyklí ještě chybí ví se, že na nich Felis pracuje ale kdy bude hotovo je ve hvězdách. U Quest Kodiaku mi problémy s G1000 kazí radost z jinak fantastického éra. CRJ200 mě dost zklamalo provedením a jakousi "odfláknutostí" v porovnání s jinými placenými addony, atd.

Učební křivka u tohodle stroje byla pro mě docela krutá a naučit se ho bezpečně zvládat mě stálo dost času při studiu velice stručně vyvedeného 94 stránkového manuálu a sledování tutoriálů na youtube. Ale už jen nahazovací procedura mě bavila tolik, že jsem vytrval a s chutí se zase pouštěl po desítkách úvodních havárií znovu a znovu do krocení mých návyků z malých i velkých letadel. Když už jsem uměl bezpečně přistát na letištní ploše nebo stojánce, zkoušel jsem se trefovat do heliportových kruhů a i pak mi ještě zůstávala výzva v podobě heliportu FNO Brno. (Tímto děkuji všem čtyřem autorům za skvělou práci.)

No a pak dorazila legrace s pluginem Bell 412 - který umožňuje SAR operace, práci s navijákem, vypíná a zapíná copilota - tříčlenou posádku nebo lůžko s pacientem atd. Sám to neumím zachytit, ale pro představu video https://youtu.be/VphusCppaV0, sice z XP10 nicméně princip možností a atmosféra "hraní si" je v XP11 totožná, pokud lítáte s reálným počasím tak ještě dobrodružnější o efekt mlhy, deště apod. Důležité je před hraním si s navijákem cargem apod. mít zmáklou funkci AP - APR - pro visení. Trochu mě mrzí, že FSE nemá mise typu vystartuj z XXXX leť na souřadnice YZ tam dle možností buď přistaň nebo pomocí navijáku dostaň raněného z autonehody na palubu, leť do nemocnice YYYY vylož pacienta a vrať se do XXXX.

Bell 412 má desítky variant konfigurace 3D modelu pomocí konfigu každé livery. Jde si tak zvolit zda chci strihače drátů (horní/spodní) kameru, lyžiny kulaté - ploché nebo kombinované, dva typy navijáků, nádrž na hasební tekutinu, atd. Celkem je tady 43 položek kterými se dá 3D model vrtulníku změnit. K tomu je dodáván naprosto luxusní paintikt - 8 psd a xcf souborů. Naprosto maniakálních - vrstvy jako provozní ušpinění nemají chybu. Hlavní textura "fuse2" má 36 vrstev. Trvalo mi cca 4h než jsem se při tvorbě repaintu PČR v tomhle trochu zorientoval. Textury z XP10 v XP11 haprovaly. Jedno z mínus zatím je, že Alberto pro XP11 vydal 14 repaintů opravených, ale XP11 balíček zatím neobsahuje zveřejněný aktualizovaný paintkit.
Repainty dělané pro XP10 se v XP11 variantě nezobrazují korektně - v kokpitu je několik průhlednostních glitchů stejně tak jsou problémy s exetiérovými texturami (např. část lyžin co je v trupu helikopotvory a normálně nemá jít vidět problikává ven).

Kdo lítá s FSEconomy bude spokojen protože spotřeba v simulátoru odpovídá spotřebě FSE frameworku. Bohužel FSE počítá natvrdo jen s jednou konfigurací nádrží, takže i pokud máte model s přídavnými nádržemi, nevezmete více paliva než v základní konfiguraci. Na to jsem jednou u jednoho delšího letu doplatil a už vím, že motory se vypnou jakmile ukazatel paliva v nádržích dosáhne čísla 4 (tajně jsem doufal, že pojedou až do 0 a pak ještě pár sekund na výpary - už jsem klesal k heliportu a chyběla mi cca minuta letu). Ale alespoň jsem si vyzkoušel jaké to je doplachtil posledních pár metrů autorotací. Být FSE jako FS Passengers tak to byla penalizace jak hrom za přistání s nedostatečnou rezervou paliva.

Zpočátku jsem zapomínal před startem odstraňovat kryty motorů, pitotek - což při startu naprosto přirozeně vyústí v požár motoru. Míra reality simulace systémů je asi dost vysoko, ale to by v ČR mohli zodpovědně posoudit jen piloti PČR. Každopádně Bell 412 chyby neodpouští - zapomeneš jeden úkon - nenahodíš, nebo shoříš.
Při létání pak pocit, že člověk ovládá v luftě 3,1-5,3 tuny tak nějak odpovídá mému laickému očekávání. Není to skotačivý Robinson, ale ani pomalá těžkotonážní ruská mašina. Trochu problém mám s přistáváním, z reálu (z pozice pasažéra) vím jaké je vnímání přibližující se země přes spodní okno. To mi trochu chybí a ani rádiovýškoměr mi osobně moc nepomáhá. Takže zvláště při precizních přistáních stále preferuji externí pohled, kde mám lepší kontrolu nad vzdáleností lyžin od země.

Všude se najdou nějaké mušky ale u Bell 412 to už je spíše hnidopišství. Ocenil bych předdefinované pohledy ve stylu Carenada nebo Felisova Tu-154M na Num 0-9. Hlavně při nahazování - kdy je overhead z pozice pilota trochu nepřehledný. V začátcích jsem se musel kurzory posouvat, dnes si knoflíky pamatuji a dokážu ovládat i z pilotní pozice. Ale kromě pilotního pohledu by se hodil ještě pohled na overhead a na radiopanel s GPS modulem (ten aktuálně ovládám kliknutím na obrazovku - kdy vyskočí 2D okno). Dále bych při té míře už existujících modifikací 3D modelu ocenil i varianty interiéru. Bell 412 v cestovní úpravě může mít až 13 sedadel, interiér pasažérsko zavazadlového provozu je však skoro neměnný. Můžete umístit na zadní pozice střelce s kulomety a zvolit zda na pětisedadle budou sedět tři členové SAR týmu. Pro naprostou dokonalost by byla fajn možnost mít ještě 13ti sedadlový interiér s možností zapínat a vypínat na každém sedadle pasažéra a cargo interiér bez sedadel třeba s nějakou zapínatelno/vypínatelnou dřevěnou bednou. Pak by scénáře v FSE mohly být naprosto dokonalé. Nicméně tohle jsou jediné dvě mušky co mě po třech měsících s Bell 412 napadají.

Bell 412 rozhodně osobně řadím mezi "must have" placené přídavky a mám díky němu opravdu kouzelné zážitky zvláště při FSE misích v Kanadě, Aljašce nebo v horských oblastech kolem Seattle.

Verze: AB412 v2.0 (pro XP11)

Sestava:
Win10 Pro 64bit (build 15063/2), i7-6700 @3,4GHz, 32GB RAM, GeForce GTX 1080 - 8GB VRAM, X-plane 11 (0.2.2)

Odpovědět